Magyar Nemzet Online

Pilvaker: a szavak forradalma

Másfél év hallgatás után új videoklippel tér vissza a rendezvény

eredeti cikk: Ide KATTINTVA

 

ATI_7176

A tavaly március 14-ei, nagy sikerű rap- és slam-poetry-versenyt követően a Red Bull Pilvaker elnevezésű rendezvény újra életjelet adott magáról. Az ’56-os forradalom előtt tisztelegve idén október 23-án mutatták be új videoklipjüket, amely egyben beharangozója a jövő évi eseménynek. 2014-ben várhatóan ismét március idusán hívja majd versenyre a forradalmi lelkületű fiatal rappereket és slam-költőket a Pilvaker, hogy saját szövegeikben idézzék fel a márciusi ifjak dicső tetteit.

 

Napjaink kulturális életének egyik legnagyobb dobása a slam poetry, a líra és az előadó művészet különleges elegyeként átfedést képez a költészet és a hip-hop műfaja között. A lényege, hogy minél több emberhez eljuttassa a költészetet. Hasonlít valamelyest a raphez, ám a slam-poéták általában nem zenei alapra szavalnak, és míg a rap esetében szinte kötelező a kötött, sokrímes forma, a slam inkább az előadott szöveg egységére épít. Az új költészeti formák hazai sikere megkérdőjelezhetetlen, az elmúlt években a közönség tódul a rendezvényekre, a költészet ennek köszönhetően leköltözött az elefántcsonttoronyból, és újra trendi dolog lett.

Ezt ismerte fel nagyszerű érzékkel a Red Bull energiaital által támogatott rendezvény szervezőgárdája. A slam és a rap sikerén felbuzdulva nagyszabású eseményt hoztak össze, amely a két szöveg-előadói műfaj legjobb hazai képviselőit vonultatta fel tavaly március 14-én. Nem volt véletlen a dátum és a rendezvény elnevezése sem. A szervezők a szavak forradalmát végrehajtó mai költők versenyét a nagy elődök emlékének ajánlották. A Pilvaker egyszerre utal a történelmi témára és az aktuális problémákra reflektáló műfajra. A március 15-e előestéjén tartott eseményen a fellépőknek öt forradalmi költő tíz verse alapján kellett elkészíteniük és előadniuk saját költeményüket. A siker nem maradt el, a rendezvény helyszíne, a budapesti Király utcában található VAM Design Center zsúfolásig megtelt, sokan az utcára szorultak, a tömeg hajnalig ünnepelte a márciusi ifjakat.

Az akkori rendezvény egyik arca Kautzky Armand lett. A színész elmondta, hogy hálásak lehetünk, ha akadnak olyanok, akik a napjainkban elhanyagolt költészetet közelebb viszik a fiatalokhoz. Ha mindeközben még ’48-cal is foglalkozunk, azzal mindenki csak nyer, indokolta részvételét a produkcióban.

Idén márciusban elmaradt a szavak forradalma, a Pilvaker ennek ellenére él és virul. Erről tanúskodik a magyar történelem másik jelentős eseménye, október 23-a tiszteletére ma bemutatott új klipjük is, melyben Kautzky Armand mellett Csuja Imre, Szabó Győző, valamint a humorista Kiss Ádám is felbukkan.Kautzky azóta is együttműködik az előadókkal, szerepelt a szintén tavaly készített, János Vitéz és Iluska találkozását feldolgozó videoklipben, amivel a nyári kötelező olvasmányokat szerették volna feldobni a Pilvaker művészei. És ő az egyik főszereplője a mára időzített új Pilvaker-klipnek is.

 

Takács Ákos, a Pilvaker ötletgazdája a klip bemutatója kapcsán rendezett sajtótájékoztatón elmondta, hogy az eredeti ötlet a ’48-as forradalmi költők és a mai fiatalok társadalmi kritikát megfogalmazó művészetének összekapcsolása volt. Sokan támadták őket emiatt, szentségtörést emlegetve. Többen sérelmezték, hogy egy osztrák multicég, az energiaitalokat gyártó Red Bull támogatja magyar forradalom és szabadságharc tiszteletére szervezett rendezvényt, ám az előadott művek minősége és az elsöprő siker a szervezőket igazolta. A magyar kultúra értékeinek felmutatásával képeztek hidat a költészet és a fiatalság között.

Idén mégis elmaradt a slam és a rap március idusán. Ezt pótolandó időzítették másik nagy forradalmunk emléknapjára a videó bemutatóját. Amely, mint a főszervező elmondta, nem az ’56-os eseményeket foglalja versbe, az időzítés csupán gesztus, a klip a jövőre ismét megrendezendő esemény beharangozója. Az üzenete egyszerű: a költészetet közérthetővé, trendivé alakító Pilvaker visszatért, a szavak forradalma újra meghódítja a közönséget.